Pages

Wednesday, November 18, 2009

2012...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sudah sekian lama tidak mengupdate blog ini kerana kesibukan. Maklum lah, sekarang ni kan dah exam week. 2 paper dah lepas. tinggal lagi dua paper:
  • 23/11: Failure Analysis & NDE
  • 24/11: Reservoir Engineering
Semalam saya bersama 6 org lagi rakan sempat meluangkan sedikit masa untuk menonton wayang 2012 yg sedang hangat ditayangkan di seluruh dunia.

Jalan cerita yg menarik dan teknik CGI yang amat mengagumkan. Tak hairan la, tiket utk tayangan pada hari semalam habis dijual. Saya membuat andaian bahawa anda semua sudah tahu serba sedikit pasal movie 2012 ni. jadi tak perlulah saya rumuskan keseluruhan cerita ini. cerita yg berkisar tentang ramalan suku kaum Maya bahawa bumi akan sampai ke penghujungnya pada 21-12-2012. Apa yg dilakukan oleh pemimpin2 dunia ialah dengan membina kapal untuk persediaan hari itu (nak kiamat, tapi buat kapal ???). Akhirnya semua yg berjaya naik kapal tu terselamat. Aduhhhh... kate kiamat, bumi tak hancur plak, tinggal benua Afrika je.

Pada pandangan saya, cerita ini ada motif tersendiri, kalau dilihat tarikh 21-12-2012 jatuh pada hari jumaat. Anda pasti tahu maksud saya kan. saya lihat disini ada motif untuk menyesatkan umat Islam. Kita umat Islam di haramkan sama sekali percaya pada sebarang ramalan nujum. Dan apa yg pasti, bila tiba hari kiamat, segala yg ada di alam semesta ini akan lenyap dari ada kepada tiada.

Hanya Allah swt sahaja yg tahu bila kiamat akan berlaku.

يَسْأَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًا

Artinya : “Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya di sisi Allah”. dan tahukah kamu (hai Muhammad), boleh Jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya.” (QS. Al Ahzab : 63)

Sama2 lah kita memperbanyakkan amal ibadah kepada Allah dan sentiasa bertaubat kepadaNya kerana kita tidak tahu bila ajal akan menjemput kita dan kita tidak tahu bila akan tibanya Hari Kiamat mungkin esok, mungkin lusa, kita tidak tahu, hanya Allah yang maha mengetahui.

Wallahu A’lam




0 comments:

Post a Comment